Monday 22 February 2021

Sharing Is Caring ...

 Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera kepada pembaca-pembaca blog saya.Terima kasih di atas sokongan anda semua.

Tajuk entry saya pada kali ini "Sharing Is Caring".Kenapa "Sharing Is Caring?" 

Kerana, di dalam team Young Living, kami saling belajar dan berkongsi segala ilmu pengetahuan dan pengalaman. 

Kali ini, saya ingin berkongsi pengalaman individu dari team kami yang menghidap Depression & Anxiety.

Beliau bangkit dan sedikit pulih (belum sepenuhnya) selepas memilih Essential Oil Young Living sebagai gaya hidup beliau.



Secara peribadi, saya kagum dengan semangat beliau apatah lagi beliau seorang yatim piatu. Sebagai anak yang telah kehilangan ibu, saya secara peribadi memahami apa yang beliau lalui dalam kehidupan seharian.Bagaimana rasanya kehilangan insan yang tersayang yang menjadi pembakar semangat. Sudah tentu peritnya susah untuk digambarkan.




* Ceria dan manis orangnya


Tidak puas dengan sharing beliau yang pertama, atas permintaan ramai diadakan pula sharing kedua pada keesokkan harinya.


 

Dari hasil sharing beliau selama 2 hari, saya sempat mencatit nota lebih kurang 7 muka surat di mana point-point yang dicatitkan itu pada saya sesuatu yang amat berguna.




Di akhir sharing beliau, sebelum leave meeting .. sempat saya menitipkan kata-kata tanda salam perkenalan di ruangan chat,segan nak on mic hehe ...


* sorry ada typo plak ... 



Ok now, jom saya kongsikan hasil saya ikut kelas beliau hari tu....


Di sini saya share secara ringkas apa itu Depression & Anxiety (berdasarkan gambarajah)






Apakah simptom-simptomnya...? (berdasarkan gambarajah)




Apakah EO yang beliau amalkan ...?


* EO berfrekuensi tinggi untuk menghasilkan energi yang positif



* mempunyai spiritual yang kuat untuk kerohanian

Cara menggunakan : Diffuse, hidu dan mandi serta dillute dan sapu ke seluruh badan termasuk tapak kaki.
Mandi - menitiskan 1-10 titis mengikut citarasa ke dalam baldi mandi atau siraman terakhir.







* Pesakit Anxiety akan berasa sakit/ketat di bahagian dada dan leher. 
* RC membantu untuk membuka saluran pernafasan
* Peppermint & Eucalyptus juga untuk melancarkan pernafasan namun bergantung kepada kesesuaian dan keselesaan individu itu sendiri



* membekalkan oksigen dalam badan
* melancarkan peredaran darah

Cara menggunakan : Diffuse, hidu dan sapu dibahagian dada dan leher. Dillute terlebih dahulu jika kulit sensitif.


 
Pesakit turut mengalami rasa susah untuk tidur. EO yang diamalkan adalah Lavender dan Cedarwood.



Cara menggunakan : Diffuse, bole juga buat roller blend dan sapu di nadi.


Asas cara menggunakan EO selain diffuse :

1. Hidu
2. Sapu di bahagian dada,leher dan belakang telinga - untuk memudahkan pernafasan.
3. Sapu di bahagian tapak kaki untuk melancarkan aliran darah.


Sebelum saya mengakhiri entry saya, satu point yang beliau kongsikan dan ia amat menarik perhatian saya ;-

                      " Menghidu Essential Oil Melatih Kita Bernafas "


So ... korang yang masih belum berlatih bernafas dengan essential oil, jom kita berlatih bernafas bersama-sama dan jadikan essential oil sebagai gaya hidup anda.

Whatsapp/Follow/Like & Comment :
FB : Me with Essential Oils
IG : mewithessentialoils

Featured post

Young Living 8th Anniversary - RISE BEYOND

  Telah berlangsung selama 2 hari pada 22 & 23 Oktober 2022 lepas,YL 8th Anniversary bertempat di KLCC,Kuala Lumpur. Pelbagai aktiviti m...